Štúdio 3. severozápadné krídlo. Natáčanie scény 111/30 pre CD-čko X-Wing vs TIE fighter. Režisér: No to vám zasa dneska trvalo, musím tých maskérov všetkých vyhodiť, takto nebudeme hotoví ani do budúcich Vianoc! Páni, na miesta. Riki. ty budeš hrať Jabbu, Ivo. tebe pripadla úloha Han Sola. Lucky, ty budeš hrať robota ‘Plechovku“ a Eagle si zahraje v úlohe Luca Skywalkera. Na čo ešte čakáte, pohyb, pohyb … Klapka a action! Skywalker: Jabba, prišiel som oslobodiť svojho priateľa. Hana Sola. Som už dva týždne Jedi-rytier, tak neskúšaj žiadne podrazy! Vydaj mi Sola. hneď! Jabba: Kchhhr, uňgh… Uma cha džaje sufed džachhh Hodž ssans! Plechovka: Majster povedal, že sa skoro kvôli tebe zadrhol Hothským slimákom. Skywalker: To ma absolútne netrápi! Už doktor mu hov- oril, že sa má viacej hýbať a menej žrať. Hlavne tie Hothské slimáky. Jabba. naposledy, keď som ťa videl, tak si bol aspoň o 50kg ľahší. Mal si zostať pri jašteričej diéte, ako ti lekár predpísal. Ešte raz a naposledy ti vravím, vydaj mi Sola! Jabba: Hah, Skyualkech! Žu chutpe somadž džama tech tudž ma hich džedi sui podžus suhach? Chebel džuchs! Plechovka: Majster povedal, či si vážne myslíš, že keď si Jedi-rytier, že sa ťa zľakne? Rebeli stoja za h…, to prekladať nebudem, to je neslušné. Skywalker: To, čo robíš s mojím pri- ateľom Solom je veľmi nepekné týranie. Jabba! Han ti síce zostal niečo dlžný, ale takto ho nechať zamknúť doma a nechať mu len modem na komuniko- vanie je nehumánne. Kontrolujete vôbec jeho zdravotný stav?! Jabba: Žuch! Sama cheve cheb uesat! Plechovka: Jabba hovorí – áno. ohnivá pravidelne! Skywalker: Jabba. dosť bolo slov. idem si po Sola! Jabba: Sachedžum! Plechovka: Majster Luc, dávajte si pozor poslal po stráže … Luc vytiahol svoj laserový meč a presekol reťaz pri Jabbových nohách, kde ležala pôvabná princezná Leyla. Leyla utekala oslobodiť Hana Sola. kým Luc zápasil o život s Jabbovými strážami a Bounty- hunterom impéria. Keď Leyla otvorila komnatu, kde bol Solo uväznený, odpadla. Ten smrad bol neznesiteľný. Chudák Solo, museli ho mučiť týmto spô- sobom už niekoľko týždňov. Solo bol… Režisér: Stop. STOP. STOP!!! Ako to. že Solo je v tom rohu miestnosti. Ivan, čo si nečítal scénar?! IVAAAAN! IVAN? Ivan: Chŕŕŕŕŕŕ. mmmm… chŕŕtf Režisér: Ja sa na to… On spí, on vážne spí.

No tak túto scénu môžeme natáčať znovu. Eagle: Šéfe. šak sa už na neho nehnevajte. Do svitania visí na internete a potom to cez deň vyspáva. Je to pre neho ako droga… Režisér: Šak som mu dal modem, pripojenie na internet zadarmo, ako to má v zmluve, tak prečo do čerta spí?! Ja už neviem … doneste kýbel vody a preberte ho! •šplech’ Ivan: Uh, och. celý som mokrý. EAGLE! Už zase mi robíš zle?! Eagle: Sorry brácho, to chcel rejžo, prespal si svoj výstup, ty hviezda! Ivan: Sorry bol som na internete do 5:00 rána. nemal som kedy spať. Režisér: Ivan, ty si proste nemožné stvorenie! Cez deň spíš a v noci inter- netuješ. ja túto scénu asi nikdy nena- točím! Sekretárka: Šéfe, šéfe. ehm, pán režisér… už vyšlo CD-čko od Lucasa, TIE fighter vs. X-Wing a to bez našich scén. Žiaden príbeh, nič, len nejaké úvodné intro… Režisér: Tak a je to tu. Nesplnili sme zmluvu, bubáky nebudú a CD-čko bude suché – od veci. George. George, to si chvíľu nemohol počkať, kam si sa hnal? Tofko príbeh, ktorý mi tofko chýbal a ktorý ma napadol o polnoci (pozn. Red EAGLE). Majte sa chalani. Lucky stretneme sa na známom mieste a dáme dokopy ten článok. LL: Jasne. Tak a je tu kľud. Réjža rozpustil personál a ja mám konečne príležitosť povedať čo – to o histórii Lucasových hier na motívy Star Wars.

Všetko sa to začalo v °93 super simulátorom X- Wing. Bola to dokonalosť sama o sebe. Grafika super, ovládanie dobré, prepracov- ané misie, jednoducho simulá- tor, ako sa patrí. Dodnes sa pamätám, ako som sa urputne snažil čo najlepšie plniť všetky misie, ktorých úspech mi za- ručil vyššiu hodnosť a mnou vytúžené ocenenia. Po X- Wingu bola menšia pauza, ale po nej prišli Lucasáci s novou hrou na motívy Hviezdnych vojen s názvom Rebel Assault. Keďže to bola jedna z prvých hier na CD – ROM a zo zážitku z X- Winga mi tématika boja proti impériu prirástla k srdcu a tak ani ona nesmela chýbať v mojej zbierke. No hned na prvý pohľad sa líšila od X-Winga. Nebol to simulátor s voľným pohybom, ako som najprv predpokladal, ale išlo o interaktívnu strieľačku po predpočitanej grafike.

Interaktívnosť sa veľmi nepáčila určitým časopisom a tak tomu nasvedčovali aj ich hodnotenia. Postoje sa teda rôznili, ale aj napriek tomu sa stal Rebel jednou z najpredávanejších hier °94 roku. Po Rebelovi sa Lord Vader poriadne naštval, že dosiaľ v hrách dostávalo na frak iba impérium a tak asi pohrozil Lucasákom. ktorí hneď na to prišli na trh so simíkom Tie Fighter. Už podľa názvu sa dalo predpokladať, že pôjde o hru videnú očami impéria. A aj to tak bolo. V podstate sa Tie Fighter dosť podobal na svojho staršieho bračeka, až na menšie úpravy. Grafika a zvuky boli o niečo vylepšené, ale azda najväčšmi upútala väčšia obtiažnosť jednotlivých misií.

Čo určite nesmierne potešilo simulátorových manikov. Lucas Arts opäť ukázal, ako má vyzerať hviezdny simulátor na profe- sionálnej úrovni. Po vydaní Tie Fightera nastalo ale ticho po plešine. Bolo síce urobených zopár datadiskov do spomínaných hier. ale nič nového, až niekedy v e95 prišli s doomovinou Dark Forces. ktorá patrí dodnes medzi moje najobľúbenejšie.

Hneď po Dark Forces do- kvitlo aj pokračovanie Rebela. Ako ináč. zase išlo o mul- timediálnu strieľačku, len grafika ucítila veľa zmien. No a nakoniec tu máme rok °97. Rok. v ktorom sa to Star Wars len tak hemží. Za nami už máme rekonštruované verzie pôvodných filmov. V týchto dňoch by sa mal v predaji ponúkať technicky dokonalý X-Wing VS Tie Fighter. o ktorom si podrobnejšie povieme a koncom roka sa má objaviť Dark Forces 2 – Jedi Knight a strate- gický debut Lucasákov Rebelion. Takže sa máme na čo tešiť. No, už bolo dosť spomienok a aj tak sa už blížim k miestu stretnutia. Smer je jasný – Piváreň u hasiča. V kútiku v prítmí sedí starý dobrý kámoš Red EAGLE LL: Eglb, caff, tak ty si predsa len tu? Mne už snáď vypovedajú mozgové závity, ak to takto pôjde aj naďalej, nebudeš mať s kým kecať o X-Wingu… RE: Zdravíčko Lucky! Poď sadkaj si ku mne a uhas svoj smäd. No ty ale vyzeráš, radšej si daj kávu. lebo o mozgových závitoch pomaly ani reči nebude.

Zasa si plával v nejakej čerešňovici??? Apropos X-Wing … rebélia je o ničom, nespomínam si na žiaden dobrý stíhač rebélie… LL: Čerešňovicu mi ani nespomínaj. Však len kvôli nej som ťa ako blbec hľadal oproti v salóne krásy. Tiež nevieš, kam si máš zaparkovať ten svoj Tie Advanced! Jój, aby som nezabudol! Soráč, zlyhali mi moje letecké schopnosti, ale neboj sa, nie je to nič vážne. Menšia oprava exteriéru a interiéru to vyrieši. No možno bude vhodné zakúpiť si aj nové parkovacie svetlá, ale ostat¬ných 5% lode je úplne OK. Až tak. úplne OK zase nie, zmenila totiž miesto pobytu. Teraz si ten tvoj vtáčik- letáčik lebedí nas- toknutý na guvernérovom ťažkom medzi- hviezdnom trans- porte, budeš mať prúser človeče!:) RE: Ach jáj, Lucky, opäť si ma nesklamal. Kedy sa už naučíš používať retro- rakety pri parko- vaní? No nič. ten tvoj X-Wing patri aj tak do múzea.

Ja sa o svoj TIE Advanced nebo- jím, na pravej strane pod prvým ohybom je vyryté meno majiteľa a jeho číslo na mobil. Získal som to grátis pri kúpe tohto stroja… Ináč s guvernérom mám dobré vzťahy. LL: Aké vzťahy? Dúfam, že intímne, to už by som si tu s tebou asi neposedel. RE: To som si mohol myslieť! Takýto chorý nápad sa môže zrodiť len v tvojej hlave. Vážne by si mal prestať piť. Ozaj. prečo sme sa tu vlastne zišli?! LL: No prečo asi? Do redakcie prišiel túžobne očakávaný X- Wing VS Tie Fighter. nespomínaš si? Ahh ehm. Už viem. snažíš sa naňho zabudnúť a utopiť ho v čaši šumivého vína. Ani sa ti nečudujem, veď aj ja som mal ten istý úmysel, ale Riki a hlavne čitatelia by nás vypískali, ak by sme sa nez- mobilizovali. Tak čo ty na to? RE: Mobilizácia? Čitatelia? Lucky čo ti je??? Dáš si sódu? Vieš, to čo pijem nie je nič iné ako čistá sóda s ľadom, len v tej tme to vyzerá ináč. Nie som ani pod- napitý, som proste odrovnaný. Celé noci som testoval TIE fighter vs X-Wing a zistil som, že to, čo som tak túžobne očakával, vyzerá ako sprostá beta verzia hry TIE fighter pre sieť. Som znechutený. Tá všetká krása, ktorou sa hra TIE fighter vyznačovala je proste fuč. Lucas vymačkal grafiku a zvuky a dosť. A príbeh, bitky o česť a slávu, kampane, premakané misie? Ani stopy… Nechcel som tomu veriť, som sklamaný … •sŕŕŕŕkk’ LL: To je slabé slovo. Ja som rozzúrený. Neviem, prečo na tej krabici nestojí vyslovene napísané : „Len pre viacerých hráčov“. To áno, ak by tak bolo. vedel by som to pochopiť, ale takto? Pre jedného je to ozaj sklamanie. To, čo sa mi na predošlých simikoch od Lucasu páčilo, tu nezanechalo ani stopy. Žiaden príbeh, o ktorý by som sa mohol oprieť. No. na začiatku sa síce z titulkov čo to dozvieme, ale ďalej nič. Jednoducho si pred hraním vyberieme určitú misiu, k nemu vhodný stroj a hned sa objavíme uprostred trmy-vrmy.

Ak sa zadarí a nepriateľ podľahne nášmu útoku, dáme pokyn k návratu na základňu a tým to hasne. Žiadna animačka, ani gratulácie, jednoducho si zvolíme ďalšiu misiu a opäť do boja. Po niekoľkých úspešných bojoch nám síce zvýšia hodnosť, ale to je tak asi všetko, čo by mohlo byť spoločné s pôvodným X-Wingom. RE: Vidím, že v tomto sa zhodneme. Dáš si ešte sódu? 🙂 No. ale teraz vážne. Hra X-Wing vs TIE fighter má strašné množstvo tréningových misií, to preto, aby sa hráč dobre vycvičil, keď príde tá trma-vrma na sieti, či internete. Samozrejme hra podporuje aj modem a tzv. null-modem.

Hra má síce nejaké tie misie už vopred urobené, to sú tzv. Battles. Tu si môžu hráči, či družstvá bojujúce proti sebe zvoliť počet víťazných bitiek, na každej strane (rebélia vs impérium) je 8 bitiek a hrá sa max. na 4 víťazné. Potom ešte by som mohol spomenúť také cvičné bojiská, ako sú turnaje, kde sa proti sebe pustia 8 hráči na tých istých strojoch, proste nikto nie je vo výhode. Ďalšou bitkou je Melee (trma- vrma). proste ste hodení direkt do boja. A napokon zostávajú normálne bitky Combat Engagements už spomínaných 8 za každú stranu. Práve tých 8 bojísk je z Battles.

Čím sa líšia Battles od Combat Eng.? Ničím! V Battles vyberie počítač jednu z tých ôsmich, kdežto v Combat Eng. si môžete zahrať každú z nich. Smutné, tých misii tam skutočne nie je veľa, aj ked je to na sieť, o stíhačoch ani nehovorím, ten úbohý základ, ale pre zábavku to stačí, dúfam, že Lucas s týmto neskončil, lebo táto hra vyzerá veľmi sľubne, ešte to dotiahnuť do konca, doplniť misie a stroje. Čo ty na to Lucky?! LL: S tým s tebou úplne súhlasím. To je asi jediné, čo tejto hre chýbalo. Doteraz by ste mohli podľa recenzie usúdiť, že sa nám X-Wing VS Tie Fighter príliš nepáčil a aj to tak je. ale dosiaľ sme v článku opisovali hru len pre jedného hráča. Multi – player mod je už ale niečo úplne iné. Je vkJno, že Lucas Arts stavil práve na túto možnosť. X-Wing VS Tie Fighter sa dá gejmiť cez modem, nulový modem. IPX siete a nakoniec aj cez Internet. A to je vec. ktorá ešte nefigurovala v žiadnom vesmírnom simulátore.

Predstavte si, že sa zídete partia ôsmich simulátor maníkov, zasadnete za mašinky a to už len potom nastane tá správna vesmírna atmos- féra. Sily impéria a rebelov sú v podstate vyrovnané, každá zo stíhačiek má iné vlastnosti. Impérium vsadilo viac na manévrovateľnosť svojich lodi a menej na štíty a rebeli zase naopak. Je síce pravda, že u niektorých lodi je to obrátené, ale zväčša je to tak. Ale aj tak má Impérium väčšiu výhodu a tou je doslovne tank Assault Gunboat, ktorému sa štítmi a výzbrojou žiaden stroj rebelov nevyrovná. Je teda na vás, za akú stranu sa postavíte. Po technickej stránke je hra dotiahnutá na maximum. Grafika je dokonale vypiplaná do najmenších detailov. Všetky objekty sú nádherné. Dokonca by som si dovolil tvrdiť, že aj lepšie, ako boli v simikoch od Originu.

A to je už čo povedať! A keď mám na mysli všetky objekty, tak ozaj všetky. Už to nie je len obyčajná holá vektorka, ale teraz je dokonale pokrytá namakanými textúrami. A aj výbuchy a ostatné zvuky prešli zmenami k lepšiemu. Už to nie sú len také plecháčiky, ale ozaj sa pri nich cítite ako v správnej vesmírnej mele. Je pravda, že si toto všetko vyžaduje poriadne vyšportovanú mašinku, ale ak ju máte. výsle- dok stojí naozaj za to. RE: Už skutočne neviem, čo dodať. Lucky to proste dorazil do konca.

Ja len pripomínam, že hra pre jed- ného hráča stojí za prd. Taký tichý, nevýznamný. Ale po sieti, či modeme, alebo na internete to môže byť absolútna špica. Hovorím, že TIE fighter vs X-Wing má neskutočne veľa možností a keby Lucas na tomto ešte trochu popracoval, veď uvidíme, čo ukáže budúcnosť.