Aj keď šéfovi EA Johnovi Riccitiellovi hrozí vyhadzov, pretože akcie EA sa nedávno prepadli na historické minimum, prekonal si tento gigant pod vedením Američana s talianskym menom najväčších zmien vo svojej histórii a poväčšinou pozitívne. Aspoň s ohľadom do budúcnosti. Jednou z tých najvýraznejších je sústredenie na digitálnu distribúciu hier v podobe služby Origin, ktorá napriek faktu, že pre kovaného užívateľa digitálnej distribúcie neponúka prakticky nič naozaj extra, utŕžila EA za kalendárny rok 2011 miliardu dolárov. To už nie je čiastka zane-dbatelná, a začínajú sa tak napĺňať skôr snáď aj kacírske názory, že Origin bude celkom zaujímavý konkurent Steam od Valve. A ako každá zdravá konkurencia bude len na prospech všetkých, teda aj samotných užívateľov Steam.

valve

A tí, bez preháňania, zažili počas posledného mesiaca také malé Vianoce s veľkou nádielkou. A teďopravdu nemáme na mysli tradičné veľké letné zľavy, ale oznámenia hneď niekoľkých funkcií, ktoré sú úplne zjavnou snahou Valve o to, aby zákazníci nebrali Steam len ako miesto, kde sa dajú pohodlne nakupovať hry, ale zároveň ako komunitnú službu, respektíve miesto, kde sami môžu ovplyvňovať, aké hry tu budú vychádzať.

Okrem novej možnosti získať na Steam odznaky s rôznym titulom za využívanie služby samotné je tou najväčšou a najzásadnejšou novinkou Steam GreenLight – systém, ktorý hráčom do rúk vloží zodpovednosť za to, aké nezávislé hry budú na Steam vychádzať. Doteraz o vydanie všetkých hier od nezávislých tímov na Steam rozhodoval desaťčlenný tím ľudí vo Valve, ktorý nestíhal poriadne posudzovať desiatky požiadaviek a len ťažko odhadoval, čo by sa ľuďom mohlo páčiť, čo je kvalitné, čo nie je – skrátka sa z Valve stal vydavateľ, hoci pôvodná idea Steam bola vyradiť veľkého vydavateľa z hry, aby vznikol priestor pre nezávislých vývojárov. Spustením systému GreenLight sa Valve svojej vydavateľskej role opäť vzdá a prehodí ju na hráča s presvedčením, že práve oni vedia najlepšie, čo chcú, a dokážu rozpoznať nádejné projekty od zbytočných a zlých. Je tu samozrejme oprávnená obava z toho, že hráči budú hla-nej iba pre vydanie nejnablýskanějších indie hier od tvorcov, čo si treba môžu zaplatiť propagáciu.

Čítaj celý článok na:Steam se boji originu. (08/2012, číslo 220). Level, strana 18-19. Predplatné Level