Lords ot The Realm 2 (IOR 2) spolu s Master of Orión 2. boli u mňa najočakávanejšie tituly na konci roku 1996 A prečo? Možno si spomínate na dávnu recenziu v začiatkoch histórie nášho časopisu, na prvý diel tejto stratégie Zapadol do priemeru, pretože potenciál všetkých nápadov nebol plne využitý Lenže to. čo ukázal prvý diel. nie je nič. v porovnaní s tým. čo prináša dvojka. Ak si spomínate na hru Defender of the Crown, viete možno, o čo sa jedná Táto hra rozpútala sériu napodobenín, ale až teraz našla skutočného súpera. Hry typu Obilie a meč nie sú žiadnou novinkou. Ocitáte sa v nich v roli stredovekého vládcu, ktorý má pomocou vyspelého hospodárstva a silnej armády vládnuť. poraziť všetkých nepriateľov a ovládnuť krajinu Z tejto zásady nevybočuje ani naša hra od Impresslons Treba podotknúť, že trend Sierry na nich zanechal mimoriadne pozitívne zmeny Už Conqueror A D. 1096 naznačil, čo sa chystá ale až LOR 2 ukázal pravú silu. driemajúcu v obrnenej rytierskej rukavici. Už demo. ktoré som. ako aj demo z Diabla, uhral dvakrát, ma mimoriadne nadchlo Predstavte si. že je rok 1268 a miesto na tróne sa vyprázdnilo. Ako naznačilo výborné intro.

Všetci mocní šľachtia siahajú po korune a ich rivalita krajinu skôr rozdeľuje ako spája Budú to temné dni. plné bojov a tragédii. Horiacich dedín a krvavých bitiek Ale to sa dalo čakať Princíp Lordsov sa neodlišuje od Iných predchodcov. Celá krajina je rozdelená do niekoľkých území, ktoré navzájom susedia Každé rôzny počet obyvateľov, inú polohu, niekde sa dá ťažiť kameň drevo, inde zasa železo. Každé územie má nejaký počet poli. na ktorých možno bud siať obilie, alebo chovať kravy Okrem toho. je možné s pomocou surovín vyrábať rôzne zbrane, ako piky, meče, luky a ďalšie. Vládnutie je vlastne udržiavanie rovnováhy medzi hladom a nasýtenosťou, medzi rebéliami a spokojnosťou. Kto to všetko zvládne má za sebou mocnú armádu, vyhral. Samozrejme, nikto nie je v sám Nádejnému vládcovi konkurujú maximálne štyria počítačom nepriatelia, alebo sieťoví, či nový protivníci.

Ovládanie je jednoduché a maximálne prehľadné. Stačí len podržať kurzor myši na šípke smerujúcej hore alebo dolu a peniaze či vojaci rýchle pribúdajú. Takže žiadne klikacie orgie sa tu nekonajú Ale riadiť hospodárstvo je len jedna úloha. Tou druhou je mohutné vojsko a silné hrady, časť vládcu možno rozčleniť do dvoch zásadných činnosti. Tou prvou Je štátnické riadenie hospodárstva. Na každom území treba určiť, či sa bude orientovať na chov dobytka, alebo radšej siať obilie Každé má svoje výhody. Keďže každé kolo predstavu/u jedno ročné obdobie, obilie možno dopestovať raz za rok ale veľa. kravy však okrem toho produkujú syr. Obyvateľov prideľujte k poľnohospodárstvu, alebo k priemyslu, čo je ťažba surovín, stavba hradu, alebo výroba zbrani Ak to budete robiť správne, bude stúpať šťastie obyvateľstva a počet obyvateľov s nim Potom sa nevzbúria pri prvom odvode do armády, alebo nízkej dávke potravín Ale aby sa dostalo realite zadosť, budú sa náhodne generovať udalosti ako mor, vlci žerúci dobytok, alebo aj príjemnejšie veci, ako vysoká pôrodnosť.

Kedže surovín a zbraní a peňazí nikdy nie je dostatok, existujú obchodníci, od ktorých si za mierne premrštené ceny môžete nakúpiť, čo potrebujete alebo predať obyvateľov môže postaviť hrad. ktorý nielen zvýši dane na území, ale poskytuje aj ochranu posádke a minimálne na čas zdrží (útočníka Zdĺhavý editor stavania hradu z pochádzajúceho dielu odpadol a existuje len päť pevných typov rôznych hradov Armádu regrutujete bud z obyvateľov na území, alebo zo žoldnierov, ktorí vám občaš ponúknu svoje služby. Počet vojakov sa odlišuje od počtu zbrani. Existuje viac podmienka že nová alebo existujúca armáda nesmie mať viac ake 50 členov a keďže som LOR2 hral, prišiel som nato že postavička na mape, ktorá armádu predstavuje, nesmie obsahovať ani viacej než 1500 vojakov.

Samozrejme, že armáda nestojí na mieste, ale útočí. Okrem vašich súperov ako grófka, barón, biskup a rytier sú tu neutrálne krajiny, ktoré nie sú také silné a nemajú hrady, ale zase svoju kožu zadarmo nedávajú. Keď sa stretnú dve armády nastane real tíme. Nedostanete žiaden čas na dlhé rozmýšľanie. Vašou úlohou je vyhrať rýchlo, predbehnúť nepriateľa. Stratégia je vyriešená celkom slušne, podobne aj druhy vojakov. Pokiaľ viete všetky tieto vlastnosti skĺbiť, nestojí rôznym strategickým variantom nič v ceste. Kedže zakaždým sa vygeneruje iná mapa bojiska, musíte oddiely strategicky rozmiestniť. Môžete sa odhodlať brániť most, vylákať lukostrelcov spod ochrany pechoty a pobiť ich rýchlymi jednotkami, utvoriť obrannú líniu, alebo sa brutálne valiť k priamemu ozbrojenému stretnutiu.

Výborné ozvučenie a efekty minimálne dobehli Warcraftov dvojku a po boji som mal spolu s vydarenou grafikou postaviciek a armád dojem skutočnej stredovekej brtky Rady rytierov sa tu pohli zo zálohy a zmasakrovali lučištnikov spolu so strelcami z kuši. Pikenieri, v zovretých radoch bránia svojich lukostrelcov a ti z diaľky kynožia nepriateľských vojakov. Skvelý grafický a akustický dojem z bitiek je ešte umocnený jednou časťou hry, ktorú som obdivoval najviac. Pokiaľ ma Conqueror najviacej zaujal svojimi rytierskymi súbojmi, aké boli najlepšie vôbec urobené, tu Je to obliehanie hradov Je to niečo neskutočné, najma, ak obliehate veľmi velký hrad s vodnou priekopou. Vaši vojaci v zbesilom tempe pod paľbou šípov zahrabávajú priekopu, baranidlom búšia za rachotu katapultov do hradnej brány a obliehace veže sa hákmi pevne zachytávajú do mohutných múrov, na ktoré už vyliezajú prví útočníci. Zakrátko sa cez porazenú bránu hrnie celý húf swordsmanov a zdá sa, že hrad padol. Ale kdeže. Poslední obrancovia sa sústredili do útočištnej veže, odkiaľ vražednou paľbou spôsobujú hrozné straty Baranidlo nie je možné prepraviť cez úzku bránu, tak prichádza na silu svalov. Útočníci búšia do brány, čo im príde pod ruku a zhora sa na nich valí záplava vriaceho oleja. Ich rady značne zriedil. Brána povolila a cez jej rozbité krídla vtrhli obmencl dovnútra. Lukostrelci v boji zblízka nemali žiadnu šancu.

Hovorím vám. Je to nezabudnuteľný zážitok, najmä, keď to zažívate pod časovým stresom. Samozrejme aj tu Lordsovla majú svoju slabú stránku a tou je diplomacia, pokiaľ nehráte po sieti ani sa o Au nesnažte, je to len strata času. Keď sa vám podari dobyť celú krajinku, koná sa korunovácia. Ale to nie je všetko V hre existuje až 24! rôznych máp krajín Okrem notoricky známeho Anglicka, až po Európu. Križiacke výpravy, Cínu a fiktívne mapy. Obtiažnosť je stúpajúca, takže o dlhodobú zábavu je dostatočne postarané Ovládanie hry je také jednoduché, ako to bok) len možné Grafika postavičiek, hradov a geografie je a krásne kreslená, vrátanie animácii hradov, víťazstiev, porážok a iných udalosti Ale napriek tomu sa nemôžem ubrániť dojmu, že tu grafiku z Conquerora museli použiť znovu Hudba je výborná. Stredoveké chórusy sa tu striedajú z vojenskými pochodmi a orchestrálnymi skladba-mi Efekty sú počul najmä bitkách, ale celú hru sprevádza svojim komentárom hlas s typickým anglickým prízvukom Perfektne zapadá do atmosféry. LOR 2 bol pri hrani stabil¬ný a to som bol prijemne prekvapený, pretože som ho hral pod Windows 95. Ale drobné upozornenie, prenosy pozícii medzi DOSovskou a Windowsáckou verziou nie sú bohužiaľ možné. Po stránke originality sa hra nijak mimoriadne nezlepšila, ale spôsob spracovania, jednoduchosť a prehľadnosť akcii a napínavé boje z nej urobili akurátnu zmes. pri ktorej sa možno vyzúriť aj niekoľko týždAov Takže stredoveká dráma, ktorú začal tak úspešne Defender, pokračuje v LOR 2. A musím dodať, že skvelým spôsobom Je to to najlepšie, čo v poslednom čase v tomto smere na hernom poli vzniklo.

Stiahni si túto Starú hru zadarmo.