Nečudujte sa. že ja „anti-simulátorista“ píšem recenziu na letecký simulátor. pretože by som vám hnecf na začiatku rád objasnil jednu vec. Táto hra sice je simulátor. ale skôr by som ho nazýval strieľačka. TI. čo ste hrali Comanche 1. pripadne Comanche vs Werewolf určite viete, čo mám na mysli. No a vy. čo ste žiaden z COMANCHEov nehrali, čítajte nasledujúce riadky o to pozornejšie. Comanche 3 je v podstate, ako už názov sám za seba hovorí, tretie pokračovanie slávneho bojového simulátora firmy NovaLogic, v ktorom bojujete s perfektne vybavenou helikoptérou Comanche. Týmto smerom by som sa chcel poďakovať Anne Mathews – zamestnankyni firmy NovaLogic za super rýchlu zásielku tejto vynikajúcej hry spolu s hi-res obrázkami, z ktorých jeden máte možnosť vidieť aj na obálke.

Rovnako by som chcel povedať „SORRY“ Red Eagleovi, ktorý je vlastne náš redakčný simulátorista a na túto lahôdku sa určite dosť tešil (snáď -pfišté“ R.E. :). No ale teraz už k mojim dojmom z hry. Comanche 3 od NovaLogic Inc. je letecký simulátor helikoptéry využívajúci najnovšiu technológiu Voxel Space 2, ktorá umožňuje nový typ vizuálneho zážitku pri hre. Mnohé veci v tejto hre ma skutočne prekvapili, ale od mnohých som očakával viac. Jedno z milých prekvapení bolo to. že konečne už aj NovaLogic sa zmohli naprogramovať hru nie len s podporou klasického STEREO zvuku ako v Armored Fist a predošlých dvoch Comanchoch, ale v Comanche 3 už aj s výbornou Dolby Surround podporou. Avšak vlastníkov zvukových kariet Gravis Ultrasound musím rovno sklamať. pretože táto hra neobsahuje ani klasickú GUS emuláciu, ktorú by v dnešnej dobe mala obsahovať absolútne každá hra.

Pravidlo dvoch zvukových kariet v počítači sa mi opäť osvedčilo a tak som sa hru – >SNAŽIL<-nainštalovať pre klasický SB PRO s GENERAL MIDI hudbou. Prečo snažil? Minimálna inštalácia bola 18 MB a keďže moje C:\ obsahovalo len 15 MB of free space, myslel som. že hra nebude robiť žiadne problémy, keď ju "kopnem" na Déčko. Avšak omyl! Cesta z C:\ nešla prepísať, resp. išla. ale len na D:# a či som hru inštaloval pod DOSom. alebo pod Win95 (mimochodom šľape aj pod WIN 3.11). vždy mi miesto lomltka / vyhadzovalo mriežku #. A to si nemyslím, že by som mal vadnú klávesnicu (alebo žeby som bol vadný ja?). To bola ďalšia z veci. ktorá ma dosť vytočila. Tofko teda k inštalácii, ktorá bola napokon predsa úspešná, aj ked to zabralo vyše 30 minút snahy. Prečo som bol z Comanche trojky tak nadšený? Ked sa mám priznať, tak vám poviem, že táto hra nie je vôbec nič ťažké na ovládanie, preto mi to pnpadalo skôr ako Quake v helikoptére. Ovládanie pre profi-simulátoristov bude určite až priliš jednoduché, mne osobne sa zdalo primerané, keďže priliš zložité simulátory, čo sa ovládania týka, nehrávam. To bola v podstate jedna z hlavných príčin, prečo sa mi táto hra a v podstate aj predošlé časti Comanche páčili. Tretie pokračovanie je v podstate vylepšený starý Comanche. hlavne po zvukovej a grafickej stránke, pretože ovládanie je takmer to isté - jednoducho sa tu nedá nič nastaviť, na rozdiel od iných megalomanských budikoidných simulátorov typu Flight Simulator 5. Pravda však je, že do grafiky som vkladal väčšiu nádej. Nie, že by nebola perfektná, ale NovaLogic sa na minuloročnom ECTS týmto faktom (ak vychvaľovali, akoby nikdy nič lepšie nemohlo existovať. Celá krajina je síce fantasticky prepracovaná, ale zato sú chviíky, kecí je grafika prostredia divne rozostrená, prípadne skreslená. Napriek tomu je Comanche 3 po grafickej stránke u mňa najlepším simulátorom helikoptéry, aký som doteraz mal možnosť hrať a vedzte, že helikoptérky si vždy rád zadrvím. Je si tu možné prepnúť množstvo rôznych pohľadov, vo vnútri kokpitu. ale rovnako aj z vonka, kde môžte svoj vrtuľník vidieť zo zadného pohľadu, alebo si prepnúť na jeho prelety, ktoré vyzerajú skutočne ako vo filme • niektoré mi značne pripomínali nálety nad Pakistanom v RAMBO 3 :-). Engine hry je o značnú časť vylepšený. vidno, že si dali NovaLogic záležať - pri štartovaní sa helikoptére realisticky roztočí vrtuľa a pri takom vzlietavani sa váš vrtuľník začne pomaly znášať ako v skutočnosti. Celá hra je oveľa reálnejšia. ako boli predchádzajúci Comenšáci. rovnako aj raketa vás už zničí na prvú šupu, čo zase veľká výhra pri konci misie nie je, pretože to rozhodne nepoteší. Po zvukovej stránke je Comanche 3 taktiež fantasticky prepracovaný, hlavne vďaka DOLBY SURROUNDu, pomocou ktorého som si pripadal akoby som naozaj sedel v helikoptére - dokážete rozlíšiť, z ktorej strany sa na vás blíži raketa nie príliš prijemná situácia :-). Comanche 3 obsahuje 30 misií, ktoré sú vzájomne prepojené nahraným dejom, ktorý tvorí text a animácie. Boje, prestrelky "na život a na smrŕ sa odohrávajú skutočne na horúcich miestach a to na Ukrajine, v Sibirii. na Kube, v Iraku a v susediacom Iráne. Pred začatím ostrých misii si môžte svoju zručnosť a šikovnosť zlepšiť v tréningových letoch, kde sa pilot priučí bojovej taktike a ovládaniu helikoptéry. Čo sa týka misií - v Comanche 3 sa toho moc nezmenilo. Letí sa. strieľa sa, no a po splnení úlohy nenasleduje žiadne pristátie, ako to býva u profi- simulátorov. Mne osobne to vyhovovalo, aj keď stlačiť klávesu G (gear) pre vysunutie podvozku a postupne znížiť výšku mi tu nerobilo na počudovanie žiadne problémy. Takže, pokiaľ to niekomu vyhovuje takto, určite bude s plnením jednotlivých úloh rovnako spokojný ako som bol i ja. Kecí som videl demo verziu tejto hry, obával som sa. že si plnú verziu nezahrám v tak plnom pôžitku, ako by som si bol predstavoval. Totiž v najväčšom rozlíšení to aj mne na P200 pomerne dosť nestíhalo. Kecí som však spustil plnú verziu na plných detailoch s najväčším rozlíšením, poriadne som si vydýchol - stíhalo to fantasticky. U pomalších počítačov je to už však horšie, ale stále je možnosť znížiť si butf detaily alebo rozlíšenie. Programátori nezaostávajú za najnovším trendom, takže hra podporuje aj procesory MMX a rovnako aj video akceleráciu.

Ako vidieť, NovaLogic do budúcnosti plánujú svoju technológiu ďalej zdokonaľovať. Na záver by som spomenul, ako už mám vo zvyku, to najlepšie na tejto hre, čiže detaily. SVGA v Comanche 3 je vážne vefkolepá. Objekty v hre sú do detailov premakané, všetky bojové jednotky sa v hre reálne hýbajú, od tankov, cez podporné vozidlá až po samotné, či už priateľské alebo nepriateľské, helikoptéry. Kecí sa pozriete na vonkajší pohľad helikoptéry, uvidíte, že je naozaj detailne vymodelovaná – vidíte dokonca do hlavne guľometu, otváracích dverí, vyťahovania podvozku a dokonca aj vo vnútri živo sa hýbajúcich 2 pilotov v helmách. Keď vrtuľníkom prelietate popri kamere, vidíte ako sa na dymových sklách helikoptéry postupne odráža svetlo, no proste fantázia. Interiér vašej mašiny je taktiež podrobne prepracovaný a ako som už spomínal, obsahuje aj zopár interných pohľadov.

Keď som spomínal osvetlenie a efekty hry. musím, aj keby som nechcel, poslušne vyhlásiť, že Comanche 3 je čo sa týka tohto, absolútne revolučný. Prelet cez. poprípade nad oblakmi, čmudiaci dym z postrelených, alebo zničených jednotiek alebo poveternostné efekty – mnohokrát musíte ísť úplne iným smerom, ako ste plánovali, pretože vám to silný vietor nedovolí. Čo sa týka samotného terénu, je veľmi realistický, ale ako som už spomínal, pri pomalších počítačoch si bude potrebné jeho detaily znížiť, ak nie úplne vypnúť.

Pre tých ktorým single misie nevyhovujú. pripadne ich už onudili, aj keď 30 bojových misií je podľa mňa viac než dosť. môžu okúsiť sieťovú hru s maximálne siedmimi hráčmi naraz. Samozrejme poteší aj to. že si je možné zahrať či už po kábli alebo po modeme. Keby nechýbala podpora pre GUSa. možno by som dal Comanche Trojke aj 94%. pretože je to skutočne vynikajúca hra, ale nič sa nedá robiť, možno nabudúce. Takže, na čo viac čakat? Nasadnite do svojej bojovej „sýkorky“ Boeing Sikorsky RAH-66 Comanche a naštartujte motory. Akcia sa práve začína!

Zdroj : Recenzia Comanche 3 (1997/06 Riki, pp.5-6.)