Pomalými krôčikmi sa blížime k striedaniu generácií herných konzol, čiže tie aktuálne už majú na svojom konte bohaté zastúpenie v takmer všetkých smeroch. To je prípad aj obľúbeného žánru bojoviek, ktoré na PS3 a Xbox360 majú hojné zastúpenie. Nájdeme tu mená všetkých významnejších a aj menších značiek, no odhodlanie k výraznejšiemu posunu do iných sfér po prechode na nové konzoly sa objavilo len v minime prípadov. SoulCalibur 4 sme tu mali pred štyrmi rokmi a až na Star Wars obsah sa niesol presne v duchu predchádzajúcich dielov. A fanúšikovia boli radi. Dnes sa autori rozhodli pristúpiť k „next-gen“ zmene. Čo povedia fanúšikovia na ňu?

Nie, že by bola príbehová časť v tomto type hier nejako zvlášť významná, no kvalitné príbehové zázemie vždy len poteší. Niektoré série ho mali spracované lepšie, iné len aby sa nepovedalo a potom tu ešte bol SoulCalibur, ktorý historický boj dobra proti zlu podával svojou vlastnou cestou a aj vďaka kvalitnému dejovému pozadiu si vydláždil cestu do sŕdc hráčov. Inak tomu nie je ani v prípade piatej časti. Neprajníci sa síce môžu oháňať tým, že už sa príbeh riadi stále rovnakou schémou, že je prekombinovaný, či že je plný klišé, no to mu stále neuberá na kvalitách.

Uplynulo sedemnásť rokov a svet sa zmenil. Rovnako sa zmenili aj dve hlavné postavy – Siegfried a Nightmare. Formu zmenili aj ich slávne meče a hľadajú si nových majiteľov. Svet 17. storočia v podaní SoulCalibur V nie je útešným miestom, to sa má však zmeniť. Sophitia je mŕtva, z jej lona však vzišiel nový hrdina. Mladý a naivný Patroklos sa snaží tento svet očistiť a pritom nájsť svoju dávno stratenú sestru Pyrrhu. Nezvládne to však sám a tak spolu s ním nastupujete na cestu spoznávania jeho vlastnej minulosti, osudu a aj starých známych postáv, ktoré sa stávajú jeho sprievodcami. Nič revolučné, no pomerne hlboko a príjemne spracované, kedy si cutscény budete vždy užívať. Keď už nie kvôli obsahu, tak aspoň kvôli forme veľmi pekných CGI filmov.

Životnou cestou v koži mladého hrdinu vás prevedie príbehový režim 1607 A.D. Bohužiaľ to je jeho jediný význam. Nedisponuje nijak zvlášť závratnou dĺžkou a za menej ako 2 hodiny ho budete máte za sebou. Rovnako nie je ani výzvou, za to vás však môže zoznámiť so základmi ovládania. Nie priamo, sami ich musíte objavovať, no vaši súperi nekladú veľký odpor. Oveľa zaujímavejšie z tohto pohľadu sú iné režimy.

Legendary Souls je novinka, ktorá nahrádza Tower of Lost Souls z predchádzajúcej časti. Stavia sa tak do rady špeciálnych režimov naprieč sériou, ktoré sú cielené na skúsenejšie publikum a hráčov, ktorí to myslia vážne. Postaví vám totiž do cesty odolnejších súperov, ako by ste dokázali zvládnuť po krátkom oťukaní s hrou. Dokonca dá zabrať aj hráčom zbehlým v žánri. Odomkne sa vám až po prejdení príbehového režimu. Sekunduje mu tradičný Arcade, ktorý vás postaví pred sériu súperov až po hlavného zloducha. K tomu hra disponuje ešte tréningom, VS módom a režimom Quick Battle, čo je offline verzia multiplayeru, kde si vyhľadávate spomedzi AI súperov s rôznou obtiažnosťou a customizovanými bojovníkmi.

Najzaujímavejším režimom je bez pochýb multiplayer. A to nie len z bežných dôvodov, akými sú súboje so živými protivníkmi a vlastný postup. Konečne totiž priniesol niečo nové. Okrem možností voľných a hodnotených zápasov totiž autori do hry zakomponovali Koloseum. To je nový systém multiplayerového lobby, ktoré má nábeh na to, aby sa z neho stal štandard na poli multiplayerových platforiem. Tento systém je separovaný od ostatných a umožňuje ešte lepšie vyhľadávanie súperov, zápasov a nastavovania pravidiel. Je špecificky rozdelené podľa častí sveta a dokonca aj metropol (zastúpenie majú všetci naši susedia, Slovensko chýba). So súpermi teda v tomto lobby môžete aj ľubovoľne komunikovať, sledovať si navzájom zápasy, či inak tráviť čas. Dajú sa tu teda stráviť hodiny bez toho, aby človek vôbec priamo zasiahol do súboja. Ak si neviete vybrať, tak to hra môže urobiť aj za vás (čo zatiaľ nefunguje úplne ideálne) a v strede celého Kolosea ešte nájdete aj organizáciu turnajov. Stabilný sieťový kód už len podčiarkuje kvality multiplayerovej zložky.

Hlavný problém Soul Calibur V tkvie v schizofrénnej ovládacej schéme. Tá totiž oproti všetkým predchádzajúcim častiam prešla výraznými zmenami a nie je jasné, pre ktorú skupinu hráčov sú tieto zmeny cielené. Veteráni série sa s nimi zmieriť nedokážu a na úplne nových hráčov je príliš komplexná, aby ich zaujala okamžite. Rozporuplnosť je najlepšie badať na príklade, kedy je už veľmi obtiažne niekoho poraziť len obyčajným spamovaním, avšak série jednotlivých komb sa dajú tak jednoducho viazať, že proti nim takmer nejestvuje obrana. Akonáhle sa vaša postava otočí chrbtom či spadne, tak vám zručnejší protivník nedá šancu. Zvlášť rýchle postavy sa jednoducho rozbehnú a zastavia sa až pri nápise K.O.

SoulCalibur V sa treba skutočne dobre učiť, no v mnohých prípadoch vám ani to nedokáže zaručiť víťazstvo, lebo sú diery v systéme bránenia, či iných veciach (práve kvôli tomuto by som zatiaľ okrem zápasov s priateľmi neodporúčal online multiplayer, aj napriek jeho kvalitám.) Vracia sa ukazovateľ Gauge energie, mení sa však využívanie. V dvoch úrovniach totiž môžete aktivovať,….